قالب وبلاگ

سفارش تبلیغ
صبا ویژن

bimemoj
بستری است برای درج دل نوشته ها و دغدغه ها،به امید مثمر ثمر بودنشان انشاالله 

این سناریو که در دفتر اطلاعات ملی آمریکا طراحی شده و جیلیان برنز مسوول تازه منصوب شده میز ایران در این اداره، متولی نظارت بر اجرای آن است،دارای 7 محور اساسی است:

1-کاهش درآمد و افزایش هزینه‏‌های ایران

2- آغاز نارضایتی‏های نقطه‌ای

3-انفعال در دستگاه اجرایی

4-گسترش نارضایتی اقتصادی

5-فراگیر نشان دادن فساد اقتصادی

6-افزایش اختلاف‏های درون نظام

7- بی‌نتیجه گذاشتن مذاکرات هسته‌ای

 7محور اساسی عبارتست :

1-کاهش درآمد و افزایش هزینه‏‌های ایران

 این سناریو درصدد آن بوده است که تا انتهای تابستان به‌زعم خود درآمد ایران از محل فروش نفت را حداقل و هزینه‏‌های جاری کشور را حداکثر کند. تحلیل جامعه اطلاعاتی آمریکا اکنون این است که این سناریو آنگونه که پیش‌بینی شده بود قابل تحقق نیست؛ اما اگر آمریکا بتواند با رایزنی با عربستان و یکی دو کشور دیگر تولید کننده نفت، قیمت را به حدود 70 دلار در هر بشکه برساند، بخشی از این سناریو در کوتاه‌مدت محقق شده است.

2- آغاز نارضایتی‏های نقطه‌ای
بر پایه این گزارش، محور دوم طراحی شده از سوی آمریکایی‏‌ها آن است که حداقل در برخی نقاط و به طور کاملا محدود نارضایتی‏‌های اقتصادی تبدیل به نا‌امنی شود. به همین منظور به برخی از رابط‏های جریان فتنه ماموریت داده شده است که روی موضوع بحران‏‌های کارگری و نا‌امیدکننده نشان دادن وضع معیشت مردم در رسانه‏‌های خود به‌طور جدی تمرکز کنند.
3-انفعال در دستگاه اجرایی
 بخش بعدی این سناریو این است که برخی مدیران میانی و حتی عالی رتبه به وضعیتی سوق داده شوند که اولا خود را در مقابل فشار تحریم‏های غرب منفعل و دست خالی احساس کنند و در نتیجه انگیزه خود را برای تلاش مضاعف در زمینه حل مشکلات اقتصادی کشور و دور زدن تنگنا‌ها از دست بدهند و ثانیا مطالبه برای تغییر راهبردهای سیاست خارجی به ویژه در بحث هسته‏ای از درون دولت آغاز شود.دید غربی‏‌ها این است که حتی اگر این اتفاق رخ ندهد، حداقل این است که اختلافاتی درون نظام بر سر چگونگی ادامه مسیر و میزان هزینه منطقی که باید پرداخت، در خواهد گرفت.
4-گسترش نارضایتی اقتصادی
تحلیلگران عقیده دارند محور فتنه-ضدانقلاب-بیگانه کاملا با این سناریو هماهنگ است و در آخرین تقسیم نقش انجام شده جریان فتنه مکلف شده است که تمام زیرساخت‏های خود از جمله شبکه‏‌های اجتماعی را در خدمت بحرانی جلوه دادن فضای اقتصادی کشور، تاریک نشان دادن دورنمای معیشت مردم، ترغیب طبقات مختلف جامعه به اعتراض و بزرگنمایی فشارهای غرب اختصاص بدهد. این امری است که اکنون به طور کامل در حال انجام است و برخی سایت‏های شاخص جریان فتنه هم‌اکنون بخش عمده اخبار خود را به این موضوعات اختصاص داده‌اند.
5-فراگیر نشان دادن فساد اقتصادی
بر اساس این گزارش، «بخشی از این راهبرد طراحی شده که در واقع نوعی تاکتیک عملیات روانی است، این است که جریان فتنه تصمیم گرفته است فساد اقتصادی را در کشور فراگیر نشان داده و برای تحقق این امر به شایعه سازی و جعل خبر درباره باز شدن پرونده‏های جدید فساد کلان اقتصادی و بی‌نتیجه ماندن دو پرونده فساد کلان بانکی و بیمه بپردازد.منابع امنیتی می‌‏گویند این کار مشخصا بر عهده منافقین نهاده شده و هدف از آن این است که مردم حس کنند در حالی که وضعیت معیشت آنها دشوار شده، فسادهای کلان هم در حال وقوع است.»
6-افزایش اختلاف‏های درون نظام
گزارش تحلیلی وزارت اطلاعات تاکید می کند: اطلاعات موجود نشان می‌‏دهد بخش دیگر این سناریو ایجاد به هم ریختگی سیاسی درون کشور به منظور ناامید کردن مردم از این نکته است که حاکمیت از انسجام کافی برای حل مشکلات آنها برخوردار است. برخی تحلیلگران مطلع می‌‏گویند پیشنهاد انگلیسی‏‌ها به آمریکا این بوده است که موضوع انتخابات ریاست جمهوری به محور اصلی اختلافات در داخل جریان اصولگرا و همچنین آغاز منازعه جدید میان اصولگرایان و دولت تبدیل شود. یک نکته کلیدی این است که غربی‏‌ها عقیده دارند اگر حاکمیت منسجم و یکپارچه و سطح تنش داخلی در آن پایین باشد، فشار بیرونی هر چه هم تشدید شود، موثر نخواهد بود.
7- بی‌نتیجه گذاشتن مذاکرات هسته‌ای
به نوشته سایت وزارت اطلاعات، «گام آخر این راهبرد آن است که، آمریکایی‏‌ها ظاهرا تصمیم گرفته‌اند هم به دلیل عدم آمادگی برای برداشتن گام جدی، هم به دلیل نداشتن پاسخ منطقی در مقابل بحث‌هایی که ایران در مسکو مطرح کرد و هم به سبب محاسبه‌ای که روی ضرورت بی‌نتیجه‌ نشان دادن راهبرد مقاومت از سوی ایران کرده‌اند، تا قبل از نوامبر جلوی ایجاد هرگونه راه حل جدی و اساسی در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 را سد کنند. تحلیل غربی‏‌ها این است که بی‌نتیجه ماندن مذاکرات به فضای داخلی ایران به‌ویژه بخش‏های اقتصادی شوک‏های پی در پی وارد خواهد کرد و امکان مدیریت فضا را از نظام می‌‏گیرد. نکته‌ای که تحلیلگران در تهران بر آن تاکید دارند این است که کل این محور‌ها در قالب یک سناریوی بزرگ عملیات روانی پیگیری خواهد شد. به عبارت دیگر در ماه‏های آینده اقدام در حوزه عملیات روانی به اقدام در حوزه واقعیت پیشی خواهد گرفت و جنگ روانی از جنگ اقتصادی و دیپلماتیک بزرگ‌تر خواهد بود.

بنقل ازhttp://www.vaja.ir/Public/Home


[ سه شنبه 91/7/18 ] [ 9:26 صبح ] [ میثم57 ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

"اهل" سیاست نیستم! ولی به آن مبتلا هستم. معتقدم سیاست "اهل" خودش را دارد و ما اهلیت آنرا نداریم. سیاست عین زندگی امروز ماست. با تخیل و انتزاع هم کنار نمی رود... مگر خدایی ما را نجات دهد!
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 16
کل بازدیدها: 55406